Druk cyfrowy na tekstyliach

Poniżej zamieszczamy w całości odpowiedź na coraz częstsze, ogólne zapytanie o druk cyfrowy od jednej z Klientek. Mam nadzieję, że przybliża to w miarę obiektywnie tematykę DTG.

 

 

Witam Panią.

Dziękuję za zapytanie.

 

Postaram się w skrócie przybliżyć Pani sytuację na rynku druku cyfrowego na tekstyliach. Dzielimy go na dwie kategorie: druk cyfrowy z roli (R2R: roll to roll, farby sublimacyjne do włókien sztucznych, reaktywne do naturalnych i pigmentowe do wszystkiego) i druk bezpośrednio na odzieży i wykrojach (DTG: direct to garment, tyko farby pigmentowe). Z Pani zapytania wnioskuję, że chodzi o ten drugi, czyli druk na elementach.

 

Tutaj też mamy podział ze względu na stosowaną w drukarkach, opatentowaną farbę pigmentową: jedna to DuPont i jej zamienniki (drukarki Polyprint, DTG, Azon, Brother, Epson, Anajet, Aeoon itp.), druga to farby (i drukarki) Kornit Digital. Podstawowa różnica miedzy tymi dwoma farbami, to metoda druku farbą białą. W obu przypadkach farba ta wymaga uprzedniego zagruntowania materiału specjalnym preparatem. W przypadku DuPonta i zamienników nałożony grunt musi zostać wysuszony, w przypadku Kornita możemy drukować farbą białą na mokrym materiale (wet on wet). To bardzo ważna różnica, bo z niej wynikają różnice w konstrukcji drukarek.

 

W przypadku ogólnie dostępnego DuPonta i zamienników, materiał przed wydrukiem warstwy białej musimy krótko zaprasować, zagruntować zewnętrznie (ręcznie albo maszynowo), wysuszyć na termoprasie i dopiero zamocować w drukarce. Jest to bardzo kłopotliwe, wydłuża i zwiększa straty w produkcji. W przypadku Kornita element montujemy w drukarce, a drukarka sama nakłada grunt, po czym mokre na mokre drukuje warstwy białą i kolorową.

 

Pomimo, że oba omawiane rodzaje farb należą do tej samej rodziny farb pigmentowych, efekt wydruku znacznie się różni. Wynika to właśnie z metody druku warstwy białej. W przypadku farb DuPonta i podobnych drukujemy na suchym podłożu, farba zatrzymuje się bardziej na zewnątrz materiału przez co kolory są trochę lepiej nasycone a wydruk bardziej precyzyjny (zachowuje większą rozdzielczość, mniej się rozlewa). W przypadku Kornita za to, wydruk jest zdecydowanie bardziej trwały (pigment wnika głębiej między włókna), zakres nadających się do druku materiałów szerszy, a sam proces produkcji  bardziej płynny.

 

Jeżeli chodzi o same urządzenia, to w ofercie mamy bazującego na Epsonie i farbach DuPont TexJeta PLUS http://www.amatec.pl/oferta/drukarki-do-koszulek-polyprint/ z najlepszym na rynku stosunkiem jakości do ceny, oraz przemysłowe drukarki Kornit Digital: http://www.amatec.pl/oferta/kornit/.

  

Pozostaję do dyspozycji.

 

Pozdrawiam,

Adam Bujak

Dyrektor ds. Rozwoju, Prokurent

kom.: 609 47 87 67 skype: adam.amatec

 

Amatec Polska Sp. z o.o.

ul. Kolejowa 2, Radwanice

55-010 Święta Katarzyna

NIP: 726-23-51-425 KRS: 79579

tel.: 71 311 77 70 części: 71 311 70 04

fax: 71 311 74 04 serwis: 71 311 70 70

www.amatec.pl

 

 

 

 

Wszelkie Prawa Zastrzeżone przez: AMATEC Polska © 2011. Projekt i wykonanie: INTERant.